5 veelgemaakte fouten bij personeelsplanning




Er komt veel kijken bij het maken van een personeelsplanning. Denk aan onverwachte wijzigingen in het rooster, problemen met materialen, over- of onderbezetting. Hoewel elke planner streeft naar een optimale planning, loopt het toch niet altijd zoals gewenst. Welke fouten worden het meest gemaakt en hoe los je dit op?


1. Niet op tijd beginnen 
Dit is misschien wel de meest gemaakte fout onder de planners. Regelmatig komt het voor dat planners opgeslurpt worden door dagelijkse onverwachte gebeurtenissen. En zoveel bezig zijn met het blussen van brandjes dat zij te laat starten met de personeelsplanning. Ook komt het vaak voor dat het plannen bewust wordt uitgesteld als buffer tegen ‘onvoorziene situaties’. Omdat het rooster te laat wordt verspreidt, weten de medewerkers niet bijtijds wanneer ze moeten werken. Hierdoor ontstaat er een tijdsdruk bij de medewerkers en moeten zij hun werktaken ad hoc inplannen. Dit leidt uiteraard tot frustratie bij het personeel.

Hoe los je dit op?
Plan een vast tijdstip in je agenda om tot een ‘definitieve’ versie van het rooster te komen. Kies een bepaalde dag, of een uur van de dag. Geef jezelf en je medewerkers een deadline voor o.a. het inplannen van diensten of taken. Zo ontstaat er een routine en komen problemen sneller aan het licht.

2. In paniek raken bij last-minute wijzigingen
Je hebt de planning voor de volgende dag/periode gemaakt, je hebt je medewerkers op de hoogte gesteld. Plotseling valt een medewerker uit, worden belangrijke materialen niet op tijd geleverd, of komt er een dringende oproep binnen van een belangrijke klant die ab-so-luut niet kan wachten. Jouw planning valt in duigen! Op dat moment wordt er beroep gedaan op jou als leidinggevende of planner om tot een oplossing te komen. Het zweet staat op je voorhoofd. De druk en de stress neemt toe.

Lees verder


Tags: WFM
Planrs maakt gebruik van cookies