Hoe Agile is LEAN?


Door Wietze Fabriek - HillFive




Wat zijn de verschillen tussen Agile en Lean? Wanneer pas je welke methode succesvol toe? Wat zijn de valkuilen na een verkeerde keuze? Deze vragen worden me regelmatig gesteld door onze klanten. Een antwoord zal ik in deze blog proberen te geven. Aanvullingen zijn uiteraard welkom.

Lean wordt al meer dan 30 jaar succesvol toegepast binnen grote organisaties, daarom zal ik er in deze blog niet over uitweiden. Naast Lean is de afgelopen 10 jaar Agile echt doorgebroken als een nieuwe werkwijze die tot goede resultaten leidt. Snel, bewegelijk en in autonome teams samenwerken met een duidelijk klantdoel wordt op steeds meer plekken toegepast. De ING gebruikt het bij de App ontwikkeling van mobile banking, Saab ontwikkelt zijn nieuwe gevechtsvliegtuigen ermee en John Deer zijn nieuwe landbouwmachines. Werkt Agile dan overal en is het de doorbraak voor elke organisatie? Of kun je er op sommige plekken maar beter niet aan beginnen?

70% VAN AGILE IS SCRUM

Agile werken gaat over het samenbrengen van mensen, processen, connectiviteit, techniek, tijd en locatie met als doel het vinden van de meest passende en effectieve manier om samen te werken aan een bepaalde taak. Het gaat om het werken binnen de taakrichtlijnen, zonder grenzen te stellen aan de wijze waarop de taak moet worden bereikt. Het betekent ook het elimineren van verplichte aanwezigheid op de werkplek en legt de focus op resultaat en prestaties.

De bekendste toepassing van Agile is Scrum. In ongeveer 70% van de Agile projecten wordt Scrum toegepast. Binnen Scrum wordt in grote mate de uitgangspunten van zelfsturende teams toegepast. Deze teams zijn relatief klein en worden als squads aangeduid bij zowel Spotify als de ING. Het boek van Rini van Solingen: ‘de kracht van Scrum’ beschrijft goed hoe het echt werkt en wat Scrum betekent voor het team en voor de klant. Belangrijkste elementen zijn de zelfstandigheid van het team en het directe en frequente klantcontact waarin na een sprint van enkele weken een nieuw werkend prototype wordt opgeleverd. Een gereed product dus dat direct met de klant kan worden getest. De sleutel is om helderheid te verkrijgen van de klant over het gezamenlijke doel en het product dat moet worden opgeleverd. Het team is multidisciplinair en heeft geen last van bureaucratie en een manager, en kan autonoom besluiten nemen.

AGILE OF LEAN?

Een belangrijke vraag is waar welke methodiek het beste werkt? Waar direct klantcontact gewenst is en waar samen met de klant nieuwe producten worden ontwikkeld is Agile een goede keuze. Voor beheersfuncties met een duidelijke orde en procedures is Agile minder geschikt en kan met Lean tools een beter resultaat worden bereikt. Het management dient net als bij Lean ook over te stappen op de Agile principes en dezelfde taal te spreken als de medewerker.
Het hoofddoel van Agile is het in verrukking brengen van de klant. De uitgangspunten waar Agile op gebouwd wordt zijn:

Mensen zijn belangrijker dan processen en tools: projecten worden georganiseerd rondom gemotiveerde mensen die maximaal gefaciliteerd worden om hun werk zelfstandig te doen. Werkende prototypes zijn belangrijker dan uitgebreide documentatie: mensen die hun eigen inbreng direct kunnen terugzien en bespreken met de klant voelen zich meer gewaardeerd en zullen zich sneller ontwikkelen. Reageer op feedback in plaats van rigide een plan volgen: detaillistische plannen zijn verspilling indien de klantwens niet flexibel wordt meegenomen. Werk met de klant samen in plaats van het sluiten van uitgebreide contracten: klanten kunnen zelden echt voorspellen wat ze willen, dus snelle prototypes en werkende producten en diensten zijn een randvoorwaarde.
Als je afdeling of eigen verantwoordelijkheid past bij de bovenstaande uitgangspunten dan is het goed om Agile werken toe te passen. Onderstaande tabel kan je een snel inzicht geven of je werkomgeving een Agile aanpak rechtvaardigt, of een andere aanpak ...

Lees verder op de website van HillFive


Tags: Organisatie , Lean
Planrs maakt gebruik van cookies