Waarom zelfsturing geen wondermiddel bleek


Door een combinatie van fikse kritieken op de managers in de branche en een goed voorbeeld in de vorm van Buurtzorg, gingen steeds meer zorgbedrijven over tot zelfsturing. Maar was dat wel zo’n goed idee? Nee, zo bleek in het geval van Cordaan.

Hij ligt er ‘s nachts wakker van: waarom zijn zijn medewerkers zo ontevreden? Directievoorzitter Thuiszorg André Brand van zorgorganisatie Cordaan weet dat hen genoeg geboden wordt binnen het bedrijf: de mogelijkheden om door te groeien, vervolgopleidingen te doen, vrijheid om het rooster zelf in te vullen. En toch gaan de medewerkers van de thuiszorg, zelden blij naar huis.

Cordaan is een grote organisatie: zo’n 7000 medewerkers werken in verschillende takken van de zorg. De thuiszorg is verreweg de grootste afdeling, met zo’n 1100 medewerkers. In 2012 wordt er, naar het daverende succes van zorgorganisatie Buurtzorg, zelfsturing ingevoerd. Medewerkers maken zelf de roosters, bepalen wie er aangenomen wordt binnen hun team en zorgen dat de zorg op de juiste momenten bij de hulpbehoevenden komt.

Brand weet uit eigen ervaring dat de werkwijze goed uit kan pakken. Voordat hij in 2016 bij Cordaan begint, werkt hij acht jaar bij Zorgbalans in Haarlem. Een organisatie met zo’n duizend medewerkers waarin medewerkers zelfsturend zijn – tot op directieniveau is het bedrijf zo ingericht dat er niet voor iedere taak een handtekening nodig is.

Lees verder op MT.nl


Tags: WFM
Planrs maakt gebruik van cookies