Interactieve workshops met jongeren




Timemanagement is een belangrijke vaardigheid tijdens de school- en studieperiode, maar eigenlijk voor het hele leven. Goed timemanagement resulteert in controle over de tijd, meer tevredenheid, een betere gezondheid en minder stress. Scholieren halen door middel van goed timemanagement en planningsvaardigheden betere cijfers op school, zo blijkt. Naast school moeten jongeren huiswerk maken, hebben ze hobby’s, een bijbaan, willen ze hun vrienden zien, tv kijken, internetten of gamen en tussendoor ook nog reizen, slapen, eten, douchen, enzovoort. Om al deze activiteiten te organiseren, hebben ze goede planningsvaardigheden nodig. En toch leren jongeren op school niet expliciet hoe ze hun tijd moeten organiseren.

Dat veel jongeren steeds onder hoge tijdsdruk staan door een snel, intensief en actief leven naast school, blijkt uit recent onderzoek onder duizend ­Nederlandse tieners (Stegemann & Ruggenberg, 2014). 26 procent van deze scholieren had wel eens symptomen van een burn-out, zoals oververmoeidheid, stress, slapeloosheid, uitgeput zijn en het gevoel niks meer te kunnen.

46 procent is wel eens thuisgebleven van school met het gevoel opgebrand te zijn. Uit een ander recent onderzoek blijkt dat jongeren van 16 jaar met symptomen van burn-out de kans lopen om één jaar later nog steeds last van deze klachten te hebben. Twee jaar later ontwikkelen ze vaak depressieve symptomen en zijn ze ontevreden over hun leven (Salmela-Aro & Upadyaya, 2014).

Er zijn, met andere woorden, genoeg redenen om een meer evenwichtige omgang met de tijd en goede planningsvaardigheden te ondersteunen, zodat deze problemen voorkomen kunnen worden. Om dit te bereiken, willen wij interactieve workshops op scholen gaan geven met het onderwerp ‘tijd’, voor 15 tot 18 jarigen.

Wat gaan we doen tijdens de workshops? Lees het op de website van Stichting Time Design


Tags: Basis , Planning
Planrs maakt gebruik van cookies